Département des Sciences de l'Education
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Département des Sciences de l'Education by Subject "الأطفال"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item المعاملة الوالدية وعلاقتها بالصحة النفسية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية (درجة خفيفة)(جامعة مولود معمري-تيزي وزو كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية قسم علم التربية, 2025) أعراب رحمة; عيساوي لويزةالملخص تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والصحة النفسية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية من الدرجة الخفيفة. وقد أُجريت الدراسة ميدانيًا بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين عقليا بتيجلابين، ولاية بومرداس، باستخدام المنهج الوصفي. تكوّنت العينة من (20) طفل معاقا ذهنيا من الدرجة الخفيفة. واعتمدت الدراسة على أداتين هما: مقياس "جعفر صباح" لأساليب المعاملة الوالدية، ومقياس "أونتاريو" للصحة النفسية. أسفرت نتائج الدراسة على عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين المعاملة الوالدية والصحة النفسية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية، كما لم تُسجل فروق ذات دلالة إحصائية في كل من المعاملة الوالدية والصحة النفسية تعزى لمتغير الجنس. الكلمات المفتاحية: المعاملة الوالدية، الصحة النفسية، الإعاقة الذهنية، الأطفال. Study Abstract The study aimed to explore the relationship between parenting styles and the mental health of children with mild intellectual disabilities. The research was conducted at the Psycho-Pedagogical Center for Intellectually Disabled Children situated in tidjelabine boumerdes, using the descriptive method. The sample consisted of 20 children with mild intellectual disabilities. Two measurement tools were used: Jaafar Sabah's Parenting Styles Scale and the Ontario Mental Health Scale. The study provided they haven't a statistically significant relationship between parenting styles and the mental health of children with intellectual disabilities. Additionally, no statistically significant differences were observed in parenting styles or mental health levels based on gender. Keywords: Parenting styles, mental health, intellectual disability, childreItem فعالية برنامج تيتش TEACCH في تحسين السلوك التكيفي لدى أطفال اضطراب طيف التوحد(جامعة مولود معمري _تيزي وزوو_ كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية قسم علوم التربية, 2025) بوشلاغم لينا; عيدون لينداملخص الدراسة هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج تيتش (teacch) في تحسين مهارات السلوك التكيفي لدى أطفال طيف التوحد، شملت عينة الدراسة على 06 أطفال، 02 منهم إناث و04 ذكور مصابين باضطراب طيف التوحد من الدرجة الخفيفة، تتراوح أعمارهم بين 07 و10 سنوات. تم الاعتماد على المنهج الشبه التجريبي للمجموعة الواحدة بهدف الحصول على البيانات اللازمة والتحقق من فرضيات الدراسة، وذلك بالاستعانة على الأدوات التالية: الملاحظة، المقابلة، مقياس السلوك التكيفي للباحثة بن قيدة مسعودة (2024)، مقياس كارز (cars) وبرنامج تدريبي قائم على برنامج تيتش (teacch) مكون من 10 جلسات. وأسفرت نتائج الدراسة على: أن لبرنامج تيتش فعالية في تحسين مهارات السلوك التكيفي لدى الأطفال المصابين باضطراب طيف التوحد. وجود فروق ذات دلالة احصائية في تنمية مهارات السلوك التكيفي لدى أطفال طيف التوحد قبل وبعد تطبيق برنامج تيتش لصالح القياس البعدي. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مهارات السلوك التكيفي لدى أطفال طيف التوحد وفقا لمتغير الجنس. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مهارات السلوك التكيفي لدى أطفال طيف التوحد وفقا لمتغير السن. Abstract The current study aimed to investigate the effectiveness of the TEACCH program in improving adaptive behavior skills in children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of 6 children, including 2 females and 4 males diagnosed with mild autism spectrum disorder, aged between 7 and 10 years. The quasi-experimental one-group design was adopted to obtain the necessary data and verify the study hypotheses, using the following tools: observation, interview, the Adaptive Behavior Scale by researcher Ben Qaida Massouda (2024), the Childhood Autism Rating Scale (CARS), and a training program based on the TEACCH program consisting of 10 sessions. The study results revealed that: The TEACCH program is effective in improving adaptive behavior skills in children with autism spectrum disorder. There are statistically significant differences in the development of adaptive behavior skills in children with autism spectrum disorder before and after the application of the TEACCH program in favor of the post-test. There are no statistically significant differences in adaptive behavior skills in children with autism spectrum disorder according to gender. There are no statistically significant differences in adaptive behavior skills in children with autism spectrum disorder according to age.