Département des Sciences de l'Education
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Département des Sciences de l'Education by Author "أعراب رحمة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item المعاملة الوالدية وعلاقتها بالصحة النفسية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية (درجة خفيفة)(جامعة مولود معمري-تيزي وزو كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية قسم علم التربية, 2025) أعراب رحمة; عيساوي لويزةالملخص تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والصحة النفسية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية من الدرجة الخفيفة. وقد أُجريت الدراسة ميدانيًا بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين عقليا بتيجلابين، ولاية بومرداس، باستخدام المنهج الوصفي. تكوّنت العينة من (20) طفل معاقا ذهنيا من الدرجة الخفيفة. واعتمدت الدراسة على أداتين هما: مقياس "جعفر صباح" لأساليب المعاملة الوالدية، ومقياس "أونتاريو" للصحة النفسية. أسفرت نتائج الدراسة على عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين المعاملة الوالدية والصحة النفسية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية، كما لم تُسجل فروق ذات دلالة إحصائية في كل من المعاملة الوالدية والصحة النفسية تعزى لمتغير الجنس. الكلمات المفتاحية: المعاملة الوالدية، الصحة النفسية، الإعاقة الذهنية، الأطفال. Study Abstract The study aimed to explore the relationship between parenting styles and the mental health of children with mild intellectual disabilities. The research was conducted at the Psycho-Pedagogical Center for Intellectually Disabled Children situated in tidjelabine boumerdes, using the descriptive method. The sample consisted of 20 children with mild intellectual disabilities. Two measurement tools were used: Jaafar Sabah's Parenting Styles Scale and the Ontario Mental Health Scale. The study provided they haven't a statistically significant relationship between parenting styles and the mental health of children with intellectual disabilities. Additionally, no statistically significant differences were observed in parenting styles or mental health levels based on gender. Keywords: Parenting styles, mental health, intellectual disability, childre