مدى إستخدام أساتذة مرحلة التعلیم الثانوي لجهاز عرض الشفافیات في عرض دروس مادتي العلوم الطبیعیة و الفیزیاء

Loading...
Thumbnail Image

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

قسم العلوم الإجتماعیة فرع علوم التربیة

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى استخدام أساتذة التعليم الثانوي لجهاز عرض الشفافيات في عرض دروس مادتي العلوم الطبيعية والفيزياء و بغرض معالجة الموضوع فقد حصرنا إشكالية البحث في التساؤلات التالى: - هل يستخدم أساتذة التعليم الثانوي جهاز عرض الشفافيات في عرض دروس مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء؟ - ما هي الصعوبات التي تواجه أساتذة التعليم الثانوي في استخدامهم لجهاز عرض الشفافيات في عرض مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام جهاز عرض الشفافيات في عرض الدووس بين اساتذتمادتي العلوم الطبيعيةو الفيزياء؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساتذة التعليم الثانوي لجهاز عرض الشفافيات في عرض مادتي العلوم الطبيعية والفيزياء حسب سنوات الخبرة؟ و بغرض الإجابة على هذه التساؤلات؛ فقد اقترحنا الفرضيات التالية: - يستخدم أساتذة التعليم الثانوي جهاز عرض الشفافيات في عرض مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء. - يواجه أساتذة التعليم الثانوي صعوبات في استخدامهم لجهاز عرض الشفافيات في عرض دروس مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام جهاز عرض الشفافيات في عرض الدروس بين اساتذة مادتي العلوم الطبيعية و مادة الفيزياء. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساتذة التعليم الثانوي لجهاز عرض الشفافيات في عرض دروس مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء وفق سنوات الخبرة. و لجمع البيانات و المعلومات اللازمة لتحقيق أهداف الدراسة؛ قمنا باستخدام أداة لجمع البيانات و هي استبيان لمعرفة مدى استخدام الأساتذة لجهاز عرض الشفافيات و الصعوبات التي تواجههم؛ كما تم التحقق من صلاحية تطبيق الأداة؛ إذ قمنا بتطبيقها على عينة قصدية مكونة من (90)أستاذوأستاذة للعلوم الطبيعية و الفيزياء؛ في ثانويات ولاية تيزي وزو؛ كما اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي المقارن. و قد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - يستخدمأساتذة التعليم الثانوي لجهاز عرض الشفافيات في عرض دروس مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء. - وجود صعوبات تواجه أساتذة التعليم الثانوي في استخدام جهاز عرض الشفافيات في عرضدروس مادتي العلوم الطبيعية والفيزياء. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام جهاز عرض الشفافيات في عرض الدروس بين اساتذة مادتي العلوم الطبيعية و الفيزياء. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساتذة التعليم الثانوي لجهاز عرض الشفافيات في عرض دروس مادتي العلوم الطبيعية والفيزياء حسب سنوات الخبرة. The purpose of this study was to find out how the secondary education teachers used the projector to display the lessons of the subjects of natural science and physics. In order to address the subject, we limited the problem of research to the following questions: - Are the teachers of secondary education used to display the transparency in the presentation of the lessons of science and physics? - What are the difficulties faced by teachers of secondary education in using the projector transparency in the presentation of the subjects of natural science and physics? - Are there any statistically significant differences in the use of the transparency projector in the presentation of the lessons between the Masters of Physical Science and Physics? - Are there significant differences in the use of secondary education teachers in the presentation of transparency in the presentation of the subjects of natural science and physics according to the years of experience? I n order to answer these questions, we have proposed the following hypotheses: - Teachers of secondary education use the projector of transparency in the presentation of the subjects of natural sciences and physics. - Teachers of secondary education face difficulties in using the projector to display the lessons of natural science and physics. - There are differences of statistical significance in the use of projector transparency in the presentation of lessons between the professors of the subjects of natural science and physics. - There are differences of statistical significance in the use of teachers of secondary education of the projector transparency in the presentation of classes of science and physics according to the years of experience. In order to collect the data and information necessary to achieve the objectives of the study, we used a Data show, a questionnaire to determine the extent to which the teachers used the transparency display and the difficulties they faced. The validity of the tool was also verified. We applied it to a sample of 90 teachers and professors of Natural Sciences and Physics, in the secondary schools of Tizi Ouzou State, as we adopted in our study on the comparative descriptive approach. The study found the following results: - The secondary education teachers use the projector to display the lessons of natural science and physics. - There are difficulties faced by teachers of secondary education in the use of projector transparency in the presentations of the subjects of natural science and physics. - There are no statistically significant differences in the use of the projector transparency in the presentation of lessons between the professors of the subjects of natural sciences and physics. - There are no statistically significant differences in the use of the teachers of secondary education to display the transparency in the presentation of the lessons of science and physics according to the years of experience.

Description

Keywords

الوسائل التعلیمیة, جهاز عرض الشفافیات, معلم العلوم الطبیعیة, معلم الفزياء, معلم الثانوي

Citation

تكنولوجیا التعلیم