دراسة مهارات الكتابة لدى الأطفال المصابين بطيف التوحد والأطفال المصابين بمتلازمة داون

Loading...
Thumbnail Image

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة مولود معمري تيزي وزو كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية قسم الأرطوفونيا

Abstract

ملخص : من خلال موضوع دراستنا الذي يتمثل في دراسة مهارات الكتابة لدى الأطفال المصابين بإضطراب طيف التوحد و أطفال المصابين بمتلازمة داون الذي تكمن أهميته في فتح المجال أمام الباحثين والمدرسين لتكييف البرامج وطرق التربوية وفق قدرات هؤلاء الأطفال مع تعزيز فرص دمجهم الفعال في الوسط المدرسي و كذلك يكمن الهدف من هذه الدراسة إلى التعرف على كيفية حدوث عملية الكتابة لدى هؤلاء الأطفال وتحليل الخصائص الكتابية لكل فئة من خلال تقييم مهاراتهم الكتابية بغرض تحديد الفروقات والتشابهات في النمط الكتابي الخاص بكل فئة . و قد شملت عينة الدراسة مجموعتين مكونة من ستة الأطفال يعانون من اضطراب طيف التوحد و أخرى من ستة أطفال يعانون من متلازمة داون تم إختيارهم بطريقة قصدية من مؤسسات تربوية . وهذا ما دفعنا لطرحنا للإشكالية التالية :هل يوجد إختلاف في مستوى مهارات الكتابة بين أطفال طيف التوحد و أطفال متلازمة داون ؟ وللإجابة على هذا السؤال قمنا بصياغة الفرضية القائلة يوجد اختلاف في مستوى مهارات بين أطفال طيف التوحد وأطفال متلازمة داون، لتحقق من هذه الفرضية قمنا بتطبيق إختبار الكتابة لبوزيد صليحة ،و قد كشفت نتائج التحليل الكمي عن وجود إختلاف في مستوى المهارات الكتابة بين الفئتين، حيث قدرت قيمة أطفال المصابين بطيف التوحد ب 23،06 اما الأطفال المصابين بمتلازمة داون قدرت قيمتهم 37،57 من المتوسط الحسابي. هذه النتائج أكدت صحة الفرضية المطروحة . الكلمات المفتاحية : طيف التوحد ، متلازمة داون ، الكتابة. Abstract : Through our study , which focuses on examining writing skills in children with austim spectrum disorder ASD and children with down syndrome DS . the importance of this topic lies in its potential to open new avenues for researchers and educators to adapt educational programs and teaching methods according to the abilities of these children , while also enhancing their chances for effective integration into the school environment .the aim of this study is to understand how the writing process occurs in these children and to analyze the specific writing characteristics of each group by evaluating their writing skills , In order to identify differences and similarities in their writing patterns . This study sample consisted of two groups of children : one group composed of six children with ASD and the other of six children with DS , both selected intentionally from educational institutions . This led use to raise the following researche question : Is there a difference in the level of writing skills between children with autism spectrum disorder and those with down syndrome ? To answer this question , we formulated the hypothesis that there is a difference in the level of writing skills between children with ASD and children with DS . To test this hypothesis, we used the writing test developed by bouzid saliha . the quantitative analysis revealed a significant difference in writing skills between the two groups . the results showed that while both groups face difficulties in writing , the nature of these difficulties differs from one group to another . Children with down syndrome performed lower in aspects related to spatial organization one the page and line alignment , whereas children with ASD were characterized by slowness and poor motor coordination in writing . These findings confirmed the validity of the proposed hypothesis . Keywords : Autism spectrum disorder , down syndrom , writing

Description

Keywords

طيف التوحد, متلازمة داون, الكتابة

Citation

الأرطوفونيا تخصص علم الأعصاب اللغوي العيادي