الرضا عن التوجيه المدرسي و علاقته بالدافعية للإنجاز لدى تلاميذٌ السنة الثانيةٌ ثانوي

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة مولود معمري تيزي وزو كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم العلوم الإنسانية فرع علومالتربية

Abstract

هدفت الدراسة الحالية إلى كشف عن العلاقة بين الرضا عن التوجيه المدرسي والدافعية للإنجاز. وصغنا ثلاث فرضيات لهذه الدراسة منها: توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الرضا عن التوجيه والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي، توجد فروق دالة احصائيا بين الجنسين في درجات الرضا عن التوجيه المدرسي، توجد فروق دالة احصائيا بين الجنسين في درجات الدافعية للإنجاز. وقد اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي لكونه مناسبا لهذه الدراسة، واعتمدنا على عينة تتألف من 100تلميذ من السنة الثانية ثانوي خلال الموسم الدراسي 2023-2024. وتم توزيع استبيان الرضا عن التوجيه المدرسي ومقياس الدافعية للإنجاز ل لقياس درجات متغيرات الدراسة كما تم التأكد خصائصه السيكومترية على العينة التي يطبق عليها للوصول إلى النتائج، اعتمدنا على أساليب إحصائية هي: معامل ارتباط بيرسون، اختبار T، test للفروق. واستخلصنا في دراستنا إلى وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الرضا عن التوجيه المدرسي والدافعية للإنجاز، وعدم وجود فروق بين الجنسين في درجات الرضا عن التوجيه المدرسي والدافعية للإنجاز مما يدل على عدم تحقق الفرضية الثانية والثالثة. Study Summary: The current study aimed to investigate the relationship between satisfaction with school guidance and achievement motivation. We formulated three hypotheses for this study: there is a statistically significant correlation between satisfaction with guidance and achievement motivation among second-year high school students; there are statistically significant differences between genders in levels of satisfaction with school guidance; there are statistically significant differences between genders in levels of achievement motivation. We employed a descriptive methodology as suitable for this study, utilizing a sample of 100 second-year high school students during the academic year 2023-2024. The Satisfaction with School Guidance Questionnaire and Achievement Motivation Scale were distributed to measure study variables, ensuring their psychometric properties were validated on the sample for reliable results. Statistical methods included Pearson correlation coefficient, T-test for differences. Our study concluded the presence of a statistically significant correlation between satisfaction with school guidance and achievement motivation, and no gender differences were found in levels of satisfaction with school guidance and achievement motivation, indicating that the second and third hypotheses were not supported.

Description

Keywords

التوجيه المدرسي, الدافعية للإنجا

Citation

ارشاد و توجيه مدرسي