الثقافة التنظيمية و دورها في تحسين جودة التعليم

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

جامعة مولود معمري _ تيزي وزو (تامدة) كلية العلوم الإنسانية و الإجتماعية قسم العلوم الإجتماعية

Abstract

الملخص: جاءت هذه الدراسة الموسومة بالثقافة التنظيمية ودورها في تحسين جودة التعليم، أردت من خلالها الكشف عن الثقافة التنظيمية ودورها في تجويد المخرجات التعليمية في المؤسسات التربوية التي كانت نتائجها جيدة جدا في شهادة الباكالوريا بنسبة عالية، وذلك من أجل التعرف على الأسباب الكامنة وراء الزيادة في نسبة النجاح في شهادة الباكالوريا، حتى تستفيد منها المؤسسات الأخرى من أجل تحسين أدائها. ومن بين العناصر التي ركزت عليها في هذه الدراسة هي العلاقات الإنسانية داخل المؤسسة، وقيم العمل، وطريقة الاتصال، والتي كانت كلها إيجابية وساهمت في خلق بيئة تنظيمية ناجحة. وقد توصلت الدراسة إلى أن هذه العناصر عندما تشتغل بشكل جيد داخل المؤسسة، فإنها تشكل ثقافة تنظيمية فعالة تساهم مباشرة في رفع جودة التعليم. كما بينت النتائج أن روح التعاون بين الإداريين والأساتذة، وتقدير جهود التلاميذ، وسلاسة التواصل داخل الأقسام ومع الإدارة، كلها ساهمت في تحسين مستوى التحصيل الدراسي والشعور بالارتياح داخل المؤسسة، مما يدل على أن الثقافة التنظيمية ليست مجرد شعارات، بل هي ممارسات حقيقية تنعكس على الواقع التربوي وتؤثر في نتائجه. Organizational culture is a topic that has received significant scholarly attention in the field of sociology, due to its simultaneous scientific and practical importance. In this study, "Organizational Culture and Its Role in Improving the Quality of Education," I sought to explore organizational culture and its role in improving educational outcomes in educational institutions that had achieved very good results in the baccalaureate exam, with a high percentage. The goal was to identify the underlying reasons behind the increase in the baccalaureate success rate, so that other institutions can benefit from it to improve their performance. Among the elements focused on in this study were human relations within the institution, work values, and communication methods, all of which were positive and contributed to creating a successful organizational environment. The study concluded that when these elements function well within an institution, they form an effective organizational culture that directly contributes to raising the quality of education. The results also showed that the spirit of cooperation between administrators and teachers, the appreciation of students' efforts, and the smoothness of communication within departments and with the administration all contributed to improved academic achievement and a sense of well-being within the institution. This demonstrates that organizational culture is not just slogans, but rather real practices that are reflected in the educational reality and influence its outcomes.

Description

Keywords

الثقافة التنظيمية, شهادة الباكالوريا, جودة التعليم

Citation

تخصص التنظيم و العمل