إتجاهات الإعلاميين الجزائريين نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي في برامج القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة
Loading...
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
قسم العلوم الإنسانية
Abstract
هدفت هذه الدراسة الميدانية الى رصد ومعرفة طبيعة اتجاهات الإعلاميين الجزائريين نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي في برامج القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة، وذلك من خلال التعرف على طبيعة اتجاهات الإعلاميين نحو مهارات تواصل مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي اللفظية وغير اللفظية وكذا مهارة التزامهم بالكفاءة المهنية والأخلاقية، كما تهدف أيضا إلى الكشف عن الفروق في اتجاهات الإعلاميين نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي في برامج القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة تبعا لبعض المتغيرات الديمغرافية المتمثلة في الجنس، الفئة العمرية، التخصص العلمي، سنوات الخبرة، نوع المؤسسة الإعلامية المنتمي اليها.
حيث تم الاعتماد على أسلوب المسح بالعينة على جمهور من الإعلاميين الجزائريين العاملين في القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة والعمومية كمقدي للبرامج، وذلك باختيار العينة القصدية على حجم قدر ب 52 مفردة بحثية، وزع عليهم استبيان ورقي لقياس الاتجاه ليكرت الخماسي، وقد تم تحليل البيانات المتحصل عليها باستعمال برنامج SPSS V 27 بالإضافة الى استخدام مقاييس إحصائية لاختبار صحة الفرضيات الموضوعة في الدراسة؛ وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
• لدى الاعلاميين الجزائريين اتجاهات سلبية نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي للبرامج التلفزيونية الجزائرية الخاصة.
• هناك علاقة طردية قوية بين اتجاهات الاعلاميين الجزائريين نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي للبرامج التلفزيونية وجميع أبعادها؛
• هناك علاقة طردية قوية بين بعد مهارات التواصل اللفظي وبعد مهارات التواصل غير الفظي.
• هناك علاقة طردية بين بعد مهارات التواصل غير الفظي وبعد الالتزام بالكفاءة المهنية والأخلاقية.
• لا يوجد علاقة بين بعد مهارات التواصل اللفظي وبعد الالتزام بالكفاءة المهنية والأخلاقية.
• لا يوجد تباين في اتجاهات الإعلاميين نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي بتباين متغيرات الجنس، العمر، التخصص العلمي، الخبرة المهنية، المؤسسة المنتمي اليها.
• لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاعلاميين في الاتجاهات نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي للبرامج التلفزيونية بناءً على سنوات الخبرة في المجال الاعلامي.
• لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاعلاميين في الاتجاهات نحو مهارات تقديم مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي للبرامج التلفزيونية بناءً على نوع المؤسسة المنتمي اليها.
This field study aimed to monitor and learn about the nature of the trends of Algerian media professionals towards the skills of introducing social media influencers in the programs of private Algerian television channels, By identifying the nature of Media professional’s trends towards verbal and non-verbal social media influencers' communication skills as well as their commitment to professional and ethical competence, It also aims to reveal differences in media professional’s trends towards the skills of introducing social media influencers in Algeria's special television channel programmes depending on some of the demographic variables of gender, age group, scientific specialization, years of experience and the type of media organization belonging to them.
The sample survey method was adopted on an audience of Algerian media professionals working in private and public Algerian television channels as program presenters, by selecting a purposive sample on a size of 52 research items, and distributed to them a paper questionnaire to measure the five-fold Likert trend, and the data obtained was analyzed using the SPSS V 27 program in addition to using statistical measures to test the validity of the hypotheses set in the study; The study came up with the following results:
• Algerian media professionals have negative trends towards the skills of introducing social media influencers to Algerian television special programmes.
• There is a strong correlation between the attitudes of Algerian media professionals towards the skills of social media influencers' presentation of television programmes and all their dimensions;
• There is a strong firing relationship between after verbal communication skills and after non-verbal communication skills.
• There is an expulsive relationship between after non-verbal communication skills and after adherence to professional and ethical competence.
• There is no relationship between yet verbal communication skills and after adherence to professional and ethical competence.
• There is no discrepancy in media trends towards the skills of presenting social media influencers with different gender variables, age, age, scientific specialization, professional experience, and the institution belonging to them.
• There are no statistically significant differences among media professionals in trends towards the skills of social media influencers presenting television programs based on years of media experience.
• There are no statistically significant differences among media professionals in trends towards the skills of social media influencers to present television programs based on the type of organization they belong to.
Description
Keywords
الإتجاه, مهارات التقديم التلفزيوني, مؤثري مواقع التواصل الإجتماعي, القنوات الجزائرية الخاصة, البرامج التلفزيونية, مقياس ليكرت
Citation
تخصص سمعي بصري