Département d'Orthophoie

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 1 of 1
  • Item
    واقع اللغة المستعملة في إعادة تأهيل الأرطفوني للأطفال الحاملين للزرع القوقعي في الميدان الاستشفائي الجزائري
    (جامعة مولود معمري- تيزي وزو كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية قسم الأرطوفونيا, 2025) خلوي كهينة; ورتي أسماء
    الملخص: يشهد الميدان الطبي تطورا ملحوظا في وسائل علاج الاعاقات السمعية ومن بين أبرز هذه التطورات زراعة القوقعة، التي تمثل أملا جديدا للأطفال الذين يعانون عن ضعف سمعي عميق. الا أن نجاح هذه التقنية لا يقتصر على الجانب الجراحي فقط، بل يرتبط أساسا بمرحلة ما بعد الزرع والمتمثلة في إعادة التأهيل السمعي واللغوي داخل المؤسسات الاستشفائية وفي هذا السياق، تلعب اللغة المستعملة عن طرف الاخصائيين دورا محوريا في تسهيل عملية اكتساب اللغة لدى الطفل وتمكينه من الاندماج في محيطه الاسري والاجتماعي والتربوي. تهدف هذه الدراسة الى رصد تأثير اللغة المستعملة في نجاح عملية التأهيل اللغوي والتواصلي لدى الأطفال الحاملين للزرع القوقعي وتحليل مدى توافق اللغة المستعملة مع الخصائص اللغوية والاجتماعية والثقافية للطفل الجزائري. فمن هنا انطلقت دراستنا عن التساؤل التالي: هل يستعمل الاخصائيين الارطفونيين اللغة الام في إعادة تأهيل الأطفال الحاملين للزرع القوقعي في الميدان الاستشفائي الجزائري؟. وللإجابة على هذا التساؤل قمنا بصياغة الفرضية القائلة يستخدم الاخصائيين الارطفونيين في الجزائر اللغة الام في إعادة تأهيل الأطفال الحاملين الزرع القوقعي. وللإجابة والتحقق عن صحة هذه الفرضية قمنا بتطبيق استبيان الكترونيا حيث اعتمدنا على دراسة وضعية تحليلية لكونه عن أبرز المناهج استعمال لتحليل نتائج بدقة، حيث قمنا بنشر الاستبيان في المواقع الالكترونية في الجمعية الوطنية للأخصائيين الارطفونيين، وتم الإجابة عنها من طرف كمة قصدية من المختصين الارطفونيين والذين يتكونون من 43 مختص يهدف الإجابة عن تساؤلات الإنسانية و لكي تتعرف على اللغة الأكثر هيمنة واستخداما في إعادة تأهيل الأطفال الزارعين للقوقعة عن طرف المختصين الارطفونيين. ومن خلال الاعتماد على الإجراءات المتجهة وتطبيق حملة من البيانات توصلنا للعديد من النتائج والتي تقول أن العديد من الأخصائيين الارطفونيين يعتمدون على لغة الام في إعادة التأهيل وهذا حسب ما أدى اليه أكثرية المختصين. وباستعمال الأسئلة المقترحة في الاستبيان فكان بمقدورهم أن تفسروا لنا عن سبب اختيارهم هذه اللغة بحيث أولو اهتماما كبيرا لتفاعل الطفل في المجتمع الذي يعيش فيه وتعزيز لغة ركيزة صحيحة. فمن خلال هذه المراحل التي تمر بها الاستبيان تمكننا عن الوصول الى الإجابة على التساؤل والتحقق من فرضيتنا. Abstract: The medical field is witnessing significant developments in the treatment of hearing impairments. Among the most prominent of these developments is cochlear implantation, which represents new hope for children with profound hearing loss. However, the success of this technique is not limited to the surgical aspect alone; it is also fundamentally linked to the post-implantation phase, which involves auditory and language rehabilitation within hospital institutions. In this context, the language used by specialists plays a pivotal role in facilitating the child's language acquisition process and enabling them to integrate into their family, social, and educational environment. This study aims to monitor the impact of the language used on the success of the language and communication rehabilitation process for children with cochlear implants and to analyze the extent to which the language used matches the linguistic, social, and cultural characteristics of Algerian children. Hence, our study began with the following question: Do speech therapists use their mother tongue in the rehabilitation of children with cochlear implants in the Algerian hospital setting? To answer this question, we formulated the hypothesis that speech therapists in Algeria use their mother tongue in the rehabilitation of children with cochlear implants. To answer and verify this hypothesis, we conducted an electronic questionnaire, relying on an analytical situational study, as it is one of the most prominent methods used to accurately analyze results. We published the questionnaire on the websites of the National Association of Speech Therapists, and it was answered by a deliberate group of 43 speech therapists. The questionnaire aimed to answer questions from a humanitarian perspective and to identify the most dominant and widely used language in the rehabilitation of children with cochlear implants by speech therapists. By relying on targeted procedures and implementing a data campaign, we reached several conclusions, indicating that many speech therapists rely on their mother tongue for rehabilitation, according to the majority of specialists. Using the questions suggested in the questionnaire, they were able to explain to us why they chose this language, given their focus on the child's interaction within the community in which they live and the promotion of a sound language foundation. Through these stages of the questionnaire, we were able to arrive at an answer to our question and verify our hypothesis.