Faculté des Sciences Humaines et Sociales
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Faculté des Sciences Humaines et Sociales by Subject "جذب الإنتباه"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item تأثير مشاهدة الإشهار التلفزيوني على اتخاذ القرار الشرائي لدى المرأة الجزائرية(جامعة مولود معمري _تيزي وزو كلية علوم الإنسانية والإجتماعية قسم العلوم الإنسانية فرع علوم الإعلام والإتصال, 2025) مريم توزالينملخص الدراسة هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تأثير مشاهدة الإشهار التلفزيوني لشوكولاتة "الوجدان" المعروض على قناة سميرة tv في اتخاذ القرار الشرائي لدى النساء الجزائريات المقيمات بولاية بومرداس بلدية زموري، وذلك من خلال تطبيق أسلوب المسح على عينة قصدية قدر حجمها ب 100 مفردة وزعت عليهن أداة الاستبيان. بحيث توصلت الدراسة إلى أن التكرار المعتدل لإشهار شوكولاتة “الوجدان” ساهم في تشكيل صورة ذهنية إيجابية لدى نسبة معتبرة من نساء ولاية بومرداس، كما أبدت العديد منهن فضولًا أكبر لتجربة الشوكولاتة بعد مشاهدتها ضمن برنامج الطبخ، مما يعكس فعالية توظيف المنتج داخل السياق البرامجي في جذب الانتباه وتحفيز الرغبة في التجربة. الكلمات المفتاحية: الإشهار التلفزيوني؛ قرار الشراء؛ شوكولاتة "الوجدان"؛ قناة سميرة tv الملخص باللغة الانجليزية The present study aimed to examine the effect of televised advertising of “El Wijdane” chocolate, broadcast on Samira TV, on the purchasing decision of Algerian women residing in the municipality of Zemmouri, Boumerdès province. To this end, a purposive sample of 100 participants was surveyed using a structured questionnaire. The findings indicated that the moderate repetition of the “El Wijdane” chocolate advertisement contributed to building a positive brand image among a considerable proportion of women in Boumerdès. Furthermore, many participants expressed greater curiosity to try the chocolate after watching it featured within a cooking program, reflecting the effectiveness of product placement in a programmatic context in capturing attention and stimulating purchase intention. Keywords: television advertising; purchase decision; “El Wijdane” chocolate; Samira TV.