Browsing by Author "- حميداني ليدية"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item التنور الصحي الرقمي والسلوكات الصحية الإيجابية لدى الطلبة الجامعيين(جامعة مولود معمري تيزي وزو كلية العلوم الإنسانية و الإجتماعية قسم علم النفس, 2025) - صالحي ياسمين; - حميداني ليديةملخص الدراسة : هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى السلوك الصحي الايجابي بأبعاده والتنور الصحي الرقمي، والتعرف على الفروق في درجات السلوك الصحي الايجابي حسب الجنس والسن والتخصص والمنطقة السكنية ومكان الإقامة. كما تهدف إلى الكشف عن الفروق درجات التنور الصحي الرقمي حسب الجنس والسن والتخصص وحسب مدة استعمال الأنترنت. وكذا التعرف على العلاقة بين المتغيرين. للتحقق من هذه الأهداف تم اتباع المنهج الوصفي وتطبيق مقياس السلوك الصحي الإيجابي ومقياس التنور الصحي الرقمي على عينة قدر حجمها 775 طالب وطالبة (53.5٪ إناث، 46.5٪ ّكور). أوضحت نتائج الدراسة: - مستوى السلوك الصحي الايجابي ببُعدي العناية بالجسم، والسلامة متوسط، بينما مستوى التغذية، والنوم والراحة والصحة النفسية، والنشاط البدني منخفض لدى الطلبة الجامعيين. - مستوى التنور الصحي الرقمي متوسط لدى الطلبة الجامعيين. - توجد فروق دالة عند مستوى 0,05 في السلوك الصحي الايجابي حسب التخصص لصالح العلميين، بينما لا توجد فروق دالة عند مستوى 0,05 في السلوك الصحي الايجابي حسب الجنس والسن. - توجد فروق دالة عند مستوى 0,05 في السلوك الصحي الايجابي حسب المنطقة السكنية لصالح الساكنين بالمنطقة الحضرية، في حين لا توجد فروق دالة عند مستوى 0,05 في السلوك الصحي الايجابي حسب مكان الإقامة لدى الطلبة الجامعيين. - توجد فروق دالة عند مستوى 0,01 في التنور الصحي الرقمي حسب السن، إذ توجد فروق دالة احصائيا عند 0,05 في التنور الصحي الرقمي بين فئتي 18-25 سنة و34 - 42 سنة لصالح فئة 18-25 سنة، وبين فئتي 26- 33 سنة و34 - 42 سنة لصالح فئة 26- 33 سنة. بينما لا توجد فروق دالة احصائيا عند مستوى 0,05 في التنور الصحي الرقمي بين فئتي 18-25 سنة و26 - 33 سنة، في حين أنه لا توجد دالة عند مستوى 0,05 في التنور الصحي الرقمي حسب الجنس والتخصص. - لا توجد فروق دالة احصائياً عند مستوى 0,05 في التنور الصحي الرقمي حسب مدة استعمال الأنترنت لدى الطلبة الجامعيين، بمعنى أنه لا تؤثّر مدة استعمال الأنترنت بشكل دال على التنور الصحي الرقمي لدى الطلبة الجامعيين. - توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى 0,01 بين السلامة والتنور الصحي الرقمي لدى الطلبة الجامعيين، بينما لا توجد علاقة ارتباطية دالة عند مستوى 0,05 بين التغذية، والعناية بالجسم، النوم والراحة والصحة النفسية، والنشاط البدني، والسلوك الصحي الايجابي والتنور الصحي الرقمي لدى الطلبة الجامعيين. تشير نتائج هذه الدراسة إلى أن سياسات الصحة العامة والتعليم ينبغي أن تعزز السلوكات الصحية بين طلاب الجامعات، مع مراعاة ليس فقط مستوى المعرفة، ولكن أيضًا، وبشكلٍ أساسي، تنمية مواقف إيجابية عند مواجهة السلوكيات التي تُعرّض الصحة للخطر. الكلمات المفتاحية: الطالب الجامعي، السلوك الصحي الايجابي، التنور الصحي الرقمي. Abstract The current study aimed to identify the levels of positive health behavior in its dimensions and Electronic health literacy, and to identify differences in positive health behavior by gender, age, specialty, residential area, and place of residence. It also aimed to reveal differences in Electronic health literacy by gender, age, specialty, and duration of internet use, as well as to identify the relationship between the two variables. To verify these objectives, a descriptive approach was followed, and the Positive Health Behavior Scale and the Electronic Health Literacy Scale were applied to a sample of 775 male and female students (53.5% female, 46.5% male). The study results showed: - The level of positive health behavior in the dimensions of body care and safety was average, while the level of nutrition, sleep and rest, mental health, and physical activity was low among university students, and the level of electronic health literacy was average among university students. - There are significant differences at the 0.05 level in positive health behavior by specialty, in favor of scientists. However, there are no significant differences at the 0.05 level in positive health behavior by gender and age. - There are significant differences at the 0.05 level in positive health behavior by residential area, in favor of those living in urban areas. However, there are no significant differences at the 0.05 level in positive health behavior by place of residence among university students. - There are significant differences at the 0.01 level in electronic health literacy by age. There are statistically significant differences at the 0.05 level in electronic health literacy between the 18-25 and 34-42 age groups, in favor of the 18-25 age groups, and between the 26-33 and 34-42 age groups, in favor of the 26-33 age group. While there were no statistically significant differences at the 0.05 level in electronic health literacy between the 18-25 and 26-33 age groups, there was no significant difference at the 0.05 level in electronic health literacy by gender and specialization. - There were no statistically significant differences at the 0.05 level in electronic health literacy by duration of internet use among university students, meaning that duration of internet use does not significantly affect electronic health literacy among university students. - There was a significant correlation at the 0.01 level between safety and electronic health literacy among university students, while there was no significant correlation at the 0.05 level between nutrition, body care, sleep and rest, mental health, physical activity, positive health behavior, and electronic health literacy among university students. The results of this study suggest that public health and education policies should promote healthy behaviors among university students, taking into account not only knowledge levels but also, and primarily, the development of positive attitudes when confronted with behaviors that put health at risk. Keywords: University student, positive health behavior, electronic health literacy